L’antiga fàbrica Vives Vidal de la capital de l’Anoia acull les instal·lacions d’aquest hub, que es posa a disposició de les empreses del sector per a ajudar-les en el seu creixement, modernització i projecció internacional
Aquest dijous, 18 de novembre, s’ha inaugurat l’Igualada Fashion Lab, que es posa en funcionament aquesta tardor a l’antiga fàbrica Vives Vidal de la capital de l’Anoia. Aquest és un nou espai de col·laboració, concebut com a hub o punt de trobada i d’intercanvi, que té l’objectiu de reforçar la competitivitat de les empreses de la indústria del disseny al mercat mundial, contribuint també al desenvolupament d'una producció social i mediambientalment sostenible. Comptarà, entre d’altres instal·lacions, amb showroom, taller, aules de formació i un auditori polivalent, espais tots ells a disposició de les empreses del sector tèxtil-moda.
L’acte ha comptat amb la presència de l’alcalde de la ciutat, Marc Castells; el president de la Fundació Privada per a la Innovació Tèxtil FITEX, Joan Gabarró; el director del Clúster Català de la Moda (Modacc), David García; la diputada delegada de Comerç de la Diputació de Barcelona, Ana María Martínez; i el Secretari de Governs Locals i de Relacions amb l’Aran de la Generalitat de Catalunya, David Rodríguez.
Durant l’acte s’han presentat les instal·lacions i el projecte en el qual s’emmarquen, s’ha presentat també el “Mapeig de la indústria Tèxtil de la Comarca de l’Anoia” i s’ha celebrat la taula rodona “Europa, sostenibilidad y legislación: ¿Cambiará el destino de la industria de la moda?”, moderada per Pilar Riaño, periodista i directora de Modaes. En acabar, els assistents han pogut visitar i conèixer els espais de l’Igualada Fashion Lab.
L’Igualada Fashion Lab & Design Hub
El nou hub de disseny Igualada Fashion Lab s’ubica a l’antiga seu de l’empresa Vives Vidal, un edifici emblemàtic del tèxtil a la capital de l’Anoia. En aquest nou entorn es desenvoluparan projectes relacionats amb la innovació, la capacitació professional, la promoció industrial i l’emprenedoria, vinculats a la indústria del tèxtil i la moda, especialment de la comarca de l’Anoia però també d’arreu de Catalunya.
El centre s’inspira en el Textile Fashion Center de Borås, a Suècia –un equipament referent a nivell internacional–, i té el suport destacat del Clúster Català de la Moda (Modacc) i de l’Ajuntament d’Igualada, entre d’altres institucions i associacions. L’Igualada Fashion Lab estarà centrat sobretot en el gènere de punt exterior, el principal element diferenciador del tèxtil igualadí i també, en bona part, del tèxtil català. I, tal i com indica el propi concepte “hub”, té la vocació de ser un espai de connexió entre els diferents agents que vertebren el sector: empreses productores, marques de moda, proveïdors tecnològics, centres d’innovació i centres de coneixement, noves empreses, inversors i start-ups.
La finalitat principal és concentrar les activitats relacionades amb les indústries del disseny i contribuir a la seva acceleració, estimulant la cooperació empresarial. Suposa, doncs, la posada en marxa d’una ambiciosa estructura de recolzament al desenvolupament d’aquesta indústria a Catalunya en general i a la Comarca de l’Anoia en particular.
El projecte facilitarà els processos de digitalització, innovació i creativitat, orientats a atendre una demanda de proximitat en el sector tèxtil, caracteritzada per la rapidesa i la personalització dels productes, una indústria que també ha de generar noves oportunitats professionals, especialment en els segments més joves de població. I, al mateix temps, acompanyaran la indústria d’aquest àmbit en la seva transició digital i sostenible, essent al mateix temps un espai al servei de la ciutat que promocioni activitats culturals relacionades amb la moda i el disseny.
L’Igualada Fashion Lab s’enmarca dins del Pla d’Especialització Competitiva Territorial (PECT) de les Indústries del Disseny d’Igualada i l’Anoia, que l’Ajuntament d’Igualada va presentar l’any 2016 a la convocatòria del departament de Governació de la Generalitat de Catalunya, emmarcat en l’estratègia Europea RIS3 / RIS3CAT amb el suport del centre tecnològic FITEX i Modacc.
PECT de les Indústries del Disseny d’Igualada i l’Anoia
Aquest projecte, atorgat al maig del 2018, té un pressupost total de 2 milions d’euros i consta de quatre línies estratègiques a desenvolupar, amb accions i iniciatives concretes a implementar dins de cadascun d’ells.
A banda d’aquest Igualada Fashion Lab & Design Hub, que és una de les quatre línies estratègiques, també es contemplen accions per a l’impuls a la internacionalització de les industries del disseny, la creació d’una nova oficina de promoció de capacitats industrials per a l’atracció de fabricacions al teixit industrial de la comarca de l’Anoia i, finalment, accions per a l’impuls de la indústria 4.0 en les indústries del disseny de la comarca.
Totes les activitats previstes facilitaran la promoció de les capacitats d’empreses industrials tèxtils i marques de moda del territori entre clients potencials, tant estatals com internacionals. A més, es calcula que l’execució del PECT contribuirà a la capacitació professional d’un centenar de joves que es podran incorporar al sector de les indústries del disseny. També permetrà assessorar més de 35 empreses en processos de digitalització i acompanyar almenys 15 noves empreses del sector centrades en la creativitat, l’economia digital o l’economia circular aplicades al sector de la moda. Finalment, el nou equipament permetrà també que més de 3.000 persones participin en activitats culturals i divulgatives vinculades a les indústries del disseny, fomentant d’aquesta manera la cultura de moda i disseny.